سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
☂ مهــر بــــــاران ☂
به وبلاگ * مهـــــر بــــاران* خوش آمدید.
یکشنبه 91 بهمن 15 :: 1:41 عصر ::  نویسنده : فاطمه

                                                     حرکت خای جهادی و فرهنگ انقلاب اسلامی

انقلاب اسلامی و فرهنگ برخاسته از آن، سرمایه‌ای است که تکامل امّت اسلامی با پایبندی به ارزش‏ها و آرمان‏های آن تضمین می‏شود. قطعاً یکی از شاخص‌های ارزش‌گذاری پدیده‏ها، فعالیت‌ها و جریان‏های اجتماعی- فرهنگی در دوران ما، تناسب آن‏ها با فرهنگ انقلاب اسلامی است. هر چه پدیده، فعالیت و حرکتی سنخیت بیشتری با فرهنگ انقلاب اسلامی داشته باشد، ارزش‌ و کارایی آن برای تکامل و رشد امت اسلامی، بیشتر است.
برخی از جریان‏ها و حرکت‏
ها، زائیده فرهنگ انقلابی-اسلامی ما هستند و از دل مبانی دینی انقلاب اسلامی متولد شده‌اند.
پاره‌ای از جریان‏ها و فعالیت‌های مردمی در طول حیات انقلاب اسلامی، بسیاری از ارزش‏ها و شاخص‌ها را هم‏زمان در برداشته‌اند و منظومه‌ای از ارزش‏های دینی- انقلابی بوده‌اند.حرکت‏های جهادی، تمامی آرمان‏ها و ارزش‏های انقلابی مورد اشاره را در بردارند و بدین سبب از بومی‏ ترین و هم‌سنخ‌ترین جریان‏های اجتماعی با فرهنگ انقلاب اسلامی هستند. علاوه بر این، اشارات مستقیم و بلاواسطه حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب به این حرکتها، هویتی مستقل به حرکت‏های جهادی می‌دهد و ارزشی دو چندان به این جریان می‌بخشد.

» این جوانان جهادگرند که بذر انقلاب را در دل هر روستایی می‌کارند و با آبادانی مناطق محروم است که هر روستایی و شهری محروم، سربازی می‌شود پاسدار انقلاب اصیل اسلامی خویش، … باید اعتراف کرد که اینان بزرگترین آبرو را به انقلاب اسلامی خود داده‌اند و با تعهد به اسلام و ایمان به خدای تعالی، در این راه بهترین نمونه و الگویی برای همة جوانان مسلمان و متعهد اسلامی گردیده‌اند«
عمومیت بخشیدن به حرکت ‏های جهادی و تأکید حضرت امام (ره) بر این‏که جهاد سازندگی باید به عنوان یک وظیفه عمومی مطرح شود، حاکی از آن است که حضرت امام در صدد تبدیل این جریان به یک فرهنگ فراگیر در بین ملّت بوده‌اند.

 

تداوم حیات یک فرهنگ، وابسته به میزان نفوذ آن فرهنگ در میان مردم و پای‌بندی امت‌ها و ملت‌ها به آن فرهنگ می‌باشد. تنها راه تداوم و استمرار حیات انقلاب اسلامی و فرهنگ آن، توجه به قشر محروم جامعه است و نه تنها توجه به این قشر، که چشیدن طعم دردهای آنها نیز شرطی لازم برای حفظ فرهنگ انقلاب اسلامی است.
حرکت‏های جهادی، بستری برای مواجهه مستقیم با مشکلات و دردهای قشر محروم جامعه است و بدین ترتیب، ضامن بقا و تداوم فرهنگ انقلاب خواهد بود.




موضوع مطلب :

                               

برخی از آثار 37 نفر از شرکت کنندگان به مرحله نهایی داوری بخش عکس سومین جشنواره فرهنگی، دانشجویی مهرباران راه یافته است. لازم به ذکر است که اسامی به ترتیب تعداد آثاری است که به مرحله نهایی راه یافته است:


فاخته جلایرنژاد/ 10

طیبه کاظمی/10

حمیدرضا مجیدی/ 8

سارا رجایی/ 8

هانی شکوری/8

حامد نیرومند قوچانی/ 7

رامین ربیعی/7

امیر قادری/ 7

علی مظفری/ 7

مرتضی امین الرعایایی/ 7

حسین فکری/ 6

آنیتا حسنعلی زاده/ 5

احسان یزدانی/ 5

احمد فرمانی/ 5

محمد رضا کاظمی/ 5

مریم حسینعلی زاده/ 5

منیره ایزدی/ 4

جواد عسکراوغلی/ 4

حمیدرضا حبیبی/ 4

علی عظیمی نژاد/ 4

علی کرمی/ 4

علی حیاتبخش/ 3

کیانوش رعیت بین/ 3

کامران سماوی/ 2

مهسا مرادی راد/ 2

میثم اصغری/ 2

وحید عرب احمدی/2

حمید گنجایش/ 2

مریم حامدی/ 2

محمد آئین پرست/ 2

عباس محمدجو/ 1

عبدالمجید رضایی/ 1

عرفان سامان فر/ 1

عطیه بیات/ 1

مجتبی حیدری/ 1

محمد صادق رضایی/ 1

موسی الرضا حیدری/1

 

منبع : سایت مهرباران

 




موضوع مطلب :

                                  

 

برخی از آثار 13 نفر از شرکت کنندگان به مرحله نهایی داوری بخش کاریکاتور سومین جشنواره فرهنگی، دانشجویی مهرباران راه یافته است. لازم به ذکر است که اسامی به ترتیب تعداد آثاری است که به مرحله نهایی راه یافته است:

پویا عبدلی/ 8 اثر

صدیقه احمدی/ 5 اثر

مهدی عزیزی/ 5 اثر

جواد تکجو/ 4 اثر

بهمن جلالی/ 3 اثر

فرهاد رحیم قراملکی/ 3 اثر

منصور مقدم کوهی/ 2 اثر

عباس محمدجو/ 2 اثر

علی اسدی/ 2 اثر

صبا صباغ کار/ ا اثر

مجتبی حیدری/ 1 اثر

محمود برخورداری/ 1 اثر

علی آقایی/ 1 اثر




موضوع مطلب :
یکشنبه 91 بهمن 15 :: 11:0 صبح ::  نویسنده : فاطمه

«یا ایها الذین آمنوا هل ادلکم علی تجاره تنجیکم من عذاب الیم تومنون بالله و رسوله و تجاهدون فی سبیل الله باموالکم و انفسکم ذلکم خیر لکم ان کنتم تعلمون»
اگر تفسیر موسعی از عذاب الیم داشته باشیم و به این بینش رسیده باشیم که رذایل اخلاقی چون کبر و غرور و خشم و شهوت که به آن گرفتاریم نیز از جلوه های عذاب و نوعی جهنم است که گریبانگیر ما شده آنگاه ارزش کریمه فوق در درمان دردهای مزمن و کهنه ما آشکار می شود.


برای درمان مرضها و حرکت به سمت خدا در کنار ایمان به خدا و رسولش(ص) جهاد با جان و مال لازم است. خدمت به خلق که به گفته حضرت امام (ره) «خدمت به خداست» اکسیری است که مس وجود بسیاری از اهل معرفت را طلا کرده این است که سید علی قاضی(ره) در آخرین جمله وصیت نامه خویش در کنار زیارت سید الشهدا خدمت به خلق را متذکر می شود و در سیره عملی او نیز مصادیق بسیاری از خدمت به خلق را به شیوه های مختلف می بینیم.
در این که «خیر دنیا و آخرت ما رسیدگی به حال محرومان جامعه است» شکی نیست و همه می دانیم انفاق توفیقی است که نصیب مردمان هر عصر و زمانی نمی شود در روایت نیز آمده که در دولت حضرت ولی عصر مومنین آرزو می کنند فقیری بیابند تا به او کمک کنند.
حرکتهای جهادی در ادامه راهی است که پیر جماران به ما نشان دادند و فرمودند: «چه نیکوست که طبقات تمکن دار به طور داوطلب برای زاغه و کپرنشینان مسکن و رفاه تهیه کنند». در این حرکت دانشجویان از پاره ای از لذایذ و رفاه دنیوی می گذرند و با انفاق سرمایه مالی، زمانی و جانی خود به محرومین با خداوند معامله ای می کنند که «تنیجیکم من عذاب الیم» است
این که در این تجارت واقعا چه نصیب جهادگران می شود ما نمی دانیم چراکه اولا «انا الجاهل فی علمی و فکیف لااکون جهولا فی جهلی»
ثانیا: طرف مقابل این جهادگران خداوند کریمی است که «یرزق من یشاء‌ بغیر حساب»




ادامه مطلب ...


موضوع مطلب :

یکشنبه 91 بهمن 15 :: 12:0 صبح ::  نویسنده : فاطمه

به«یا ایها الذین آمنوا هل ادلکم علی تجاره تنجیکم من عذاب الیم تومنون بالله و رسوله و تجاهدون فی سبیل الله باموالکم و انفسکم ذلکم خیر لکم ان کنتم تعلمون»
اگر تفسیر موسعی از عذاب الیم داشته باشیم و به این بینش رسیده باشیم که رذایل اخلاقی چون کبر و غرور و خشم و شهوت که به آن گرفتاریم نیز از جلوه های عذاب و نوعی جهنم است که گریبانگیر ما شده آنگاه ارزش کریمه فوق در درمان دردهای مزمن و کهنه ما آشکار می شود.


برای درمان مرضها و حرکت به سمت خدا در کنار ایمان به خدا و رسولش(ص) جهاد با جان و مال لازم است. خدمت به خلق که به گفته حضرت امام (ره) «خدمت به خداست» اکسیری است که مس وجود بسیاری از اهل معرفت را طلا کرده این است که سید علی قاضی(ره) در آخرین جمله وصیت نامه خویش در کنار زیارت سید الشهدا خدمت به خلق را متذکر می شود و در سیره عملی او نیز مصادیق بسیاری از خدمت به خلق را به شیوه های مختلف می بینیم.

 

در این که «خیر دنیا و آخرت ما رسیدگی به حال محرومان جامعه است» شکی نیست و همه می دانیم انفاق توفیقی است که نصیب مردمان هر عصر و زمانی نمی شود در روایت نیز آمده که در دولت حضرت ولی عصر مومنین آرزو می کنند فقیری بیابند تا به او کمک کنند.
حرکتهای جهادی در ادامه راهی است که پیر جماران به ما نشان دادند و فرمودند: «چه نیکوست که طبقات تمکن دار به طور داوطلب برای زاغه و کپرنشینان مسکن و رفاه تهیه کنند». در این حرکت دانشجویان از پاره ای از لذایذ و رفاه دنیوی می گذرند و با انفاق سرمایه مالی، زمانی و جانی خود به محرومین با خداوند معامله ای می کنند که «تنیجیکم من عذاب الیم» است
این که در این تجارت واقعا چه نصیب جهادگران می شود ما نمی دانیم چراکه اولا «انا الجاهل فی علمی و فکیف لااکون جهولا فی جهلی»
ثانیا: طرف مقابل این جهادگران خداوند کریمی است که «یرزق من یشاء‌ بغیر حساب»

 



ادامه مطلب ...


موضوع مطلب :

شنبه 91 بهمن 14 :: 1:17 عصر ::  نویسنده : فاطمه

یک روز یک فقیری نالان و غمگین از خرابه ای رد می شد و کیسه ای که کمی گندم در آن بود بر دوش خود می کشید تا به کودکانش برساند و نانی از آن درست کنند شب را سیر بخوابند .

در راه با خود زمزمه کنان می گفت : ” خدایا این گره را از زندگی من بازکن ”

همچنان که این دعا را زیر لب می گذارند ناگهان گره کیسه اش باز شد و تمام گندم هایش بر روی زمین و درون سنگ و سوخال های خرابه ریخت.

عصبانی شد و به خدا گفت :” خدایا من گفتم گره ام زندگی را باز کن نه گره کیسه ام را ”

و با عصبانیت تمام مشغول به جمع کردن گندم از لای سنگ ها شد که ناگهان چشمش به کیسه ای پر از طلا افتاد. همانجا بر زمین افتاد و به درگاه خدا سجده کرد و از خدا به خاطر قضاوت عجولانه اش معذرت خواست.




موضوع مطلب :

 

با سپاس از تمامی افرادی که برای این جشنواره مقالات خود را ارسال نموده اند، مقالات زیر به انتخاب هیئت محترم داوران به مرحله نهایی راه یافتند. لازم به ذکر است که اسامی بر طبق حروف الفبا می باشد.

احمد ابراهیمی/ دانشجوی کارشناسی ارشد علوم حدیث و قرآن دانشگاه علوم حدیث قم/ احسان و نیکوکاری

نجمه بابایی‌فر/ کارشناسی ارشد اقتصاد محیط‌زیست، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران/ جایگاه و نقش انجمن‌های علمی در محرومیت‌زدایی

هادی زینی ملک آباد/ دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرس تهران/ جایگاه محرومیت زدایی در قاموس نصوص دینی

زینب فاطمی امین/ دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه فردوسی مشهد/ عوامل جامعه شناختی پدیده حاشیه نشینی در ایران

مجید فولادیان/ دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه تهران/ مبنای تئوریک دولت رفاه پوپر راهکاری مبنایی برای کاهش فقر

جعفر کریمی/ دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی روستایی دانشگاه پیام نور تهران/ محرومیت زدایی با راهکار اقتصاد مقاومتی

فاطمه کریمی/ مهندسی منابع دانشگاه یزد/ دستاورد های مثبت مسکن مهر در راستای محرومیت زدایی

فهیمه گنجی/ کارشناسی گفتاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی/ الزامات جوانان در خصوص تحقق فرهنگ جهادی از منظر رهبری

رقیه نظری/ کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی روستایی دانشگاه زاهدان/ سنجش جایگاه سازمانهای مردم نهاد و غیردولتی(NGO)ها در محرمیت زدایی با تاکید بر ایران

؟/  الزامات محرومیت زدایی وفرهنگ جهادی

 

منبع :مهرباران




موضوع مطلب :
پنج شنبه 91 بهمن 12 :: 5:8 عصر ::  نویسنده : فاطمه

 


  

دهه فجر مبارک

 

انقلاب ما انفجار نور بود

 




موضوع مطلب :
سه شنبه 91 بهمن 10 :: 3:28 عصر ::  نویسنده : فاطمه

                                     

 

امام صادق (ع) فرمود: هرگز رسول خدا (ص) سائلی را منع نکرد؛ اگر چیزی داشت، به وی می داد و اگر نداشت می فرمود: خدا آن را می آورد.
اهل بیت (ع) فرموده اند: ما به غیر مستحق چیزی می دهیم تا مبادا مستحقی را رد کنیم.
امام صادق (ع) فرمود: کسی که درخواست سائلی را رد می کند، اگر از پیامد منع خود آگاه بود، هرگز سائلی را رد نمی کرد.
رسول خدا (ص) فرمود: سائل را با بذل اندک یا با نرمی و رحمت بازگردانید، چرا که کسی نزد شما و به در خانه های شما می آید که نه انسان است و نه جن و به این مظور می آید تا ببیند که شما در برابر نعمت های خداداد چه می کنید.
امیر مؤمنان (ع) فرمود: مسکین فرستاده خداست [تا توانگر بی نیاز را بیازماید]، پس اگر وی نیازمند را رد کرد خدا را مردود داشته و اگر به او عطا کرد، عطایش به خداست.
امام باقر (ع) فرمود: اگر درخواست شونده می دانست در بخشش چه پاداشی است، هرگز کسی سائلی را رد نمی کرد.
ادب برخورد با سائل
تکریم سائل:
هرگاه نیازمندی برای رفع نیازش نزد امیر مؤمنان علی (ع) می آمد به وی می فرمود: آن را بر زمین بنویس، زیرا کراهت دارم شرم درخواست را در سیمای سائل ببینم.
بخشش بی واسطه: امام صادق (ع) فرمود: پدرم گاهی سائلان را می آزمود تا قانع را از غیر آن باز شناسد و هرگاه هنگام قربانی سائلی می آمد ابتدا سر حیوان را به وی می داد؛ اگر می پذیرفت، می فرمود: آن را بگذار و از گوشت آن به وی می داد و اگر نمی پذیرفت، چیزی به وی نمی داد.
درخواست دعا از سائل: امام زین العابدین (ع) فرمود: دعای فقیر [برای بخشنده] رد نمی شود، از این رو امام (ع) به خادمش می فرمود: هرگاه به سائل چیزی دادی، از او دعای خیر بخواه.
امام صادق (ص) می فرمود: مستحب است بیمار با دست خود به سائل بدهد و از او بخواهد تا برایش دعا کند.
بوسیدن دستی که دعا کرد: امیر مؤمنان (ع) فرمود: بخشنده به سائل دست خود را ببوسد، زیرا خدا صدقه را پیش از آن که به دست فقیر برسد دریافت می کند، چرا که صدقات را خدا در می یابد.




موضوع مطلب :
سه شنبه 91 بهمن 10 :: 12:19 عصر ::  نویسنده : فاطمه

                  

 

با سلام خدمت شرکت کنندگان در سومین جشنواره دانشجویی حمایت از محرومان “مهرباران”

1ـ داوری ابتدایی آثار به پایان رسید.

2ـ در بخش داستان از بین 130 اثر دریافت شده، 35 اثر به مرحله نهایی راه یافت.

3ـ در بخش شعر از بین 214 اثر دریافت شده، 62 اثر به مرحله نهایی راه یافت.

4ـ در بخش عکس از بین 419 اثر دریافت شده، 160 عکس به مرحله نهایی راه یافت.

5ـ در بخش کاریکاتور از بین 70 اثر دریافتی، 34 اثر به مرحله نهایی راه یافت.

6ـ در بخش وبلاگ از بین 162 اثر، 24 وبلاگ به بخش نهایی راه یافت.

7ـ در بخش مقاله از بین 54 اثر دریافتی، 10 اثر به بخش نهایی راه یافت.

8ـ ملاک های داوری در بخش ابتدایی منطبق بودن بر موضوعات جشنواره، نیافتن مدرکی مبتنی بر کپی برداری از اثر دیگران و همچنین رعایت نکات ابتدایی هر کدام از بخش های مسابقه بوده است.

9ـ بنا بود تا هر فرد در ازای هر اثر یک فایل ارسال نماید. برخی از شرکت کنندگان آثار خود را به شیوه زیپ شده ارسال نموده اند که به همین سبب امکان درج این مسئله را که کدام اثر از بین آثار مربوطه به داوری مرحله نهایی راه یافته است را دشوار می نماید. مورد دیگر عدم رعایت برخی نکات قوانین جشنواره از جمله ثبت نام صاحب اثر بر روی فایل یا داخل فایل نیز دسته بندی آثار را مشکل نموده است. به همین سبب در پنل مدیریتی علامتی مبنی بر داوری نهایی برای هیچ کدام از آثار وارد نخواهد شد اما آثاری که به مرحله  نهایی راه یافته اند به داوران دور نهایی ارجاع شده است.

10ـ اسامی داوران محترم در مراسم اختتامیه علام خواهد شد.

 

منبع : mehrbaran.ir




موضوع مطلب :
<   1   2   3   4   >   
لوگو
به وبلاگ  ☂ مهــر بــــــاران ☂

          خوش آمدید.
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 25
  • بازدید دیروز: 0
  • کل بازدیدها: 48109

Online User
IranSkin