سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
☂ مهــر بــــــاران ☂
به وبلاگ * مهـــــر بــــاران* خوش آمدید.
پنج شنبه 91 دی 21 :: 12:0 صبح ::  نویسنده : فاطمه

                                                          

                           

 

                                               

 

 




موضوع مطلب :
جمعه 91 دی 15 :: 12:0 صبح ::  نویسنده : فاطمه

 

مهلت ارسال آثار جشنواره مهرباران طبق اعلام قبلی تا سی اُم دی ماه سالجاری تمدید شد.

 

                       

 

منبع : سایت جشنواره مهر باران




موضوع مطلب :
سه شنبه 91 دی 12 :: 12:0 صبح ::  نویسنده : فاطمه

 

استان

نام گروه
*اصفهان * جهاد علمی دانشگاه صنعتی اصفهان
*اصفهان * جهاد علمی دانشگاه علوم پرشکی اصفهان
*اصفهان * گروه دانشجویی قمر بنی هاشم
*تهران * اردوی جهادی فارغ التحصیلان دبیرستان مفید1
*تهران *اردوی جهادی فارغ التحصیلان دبیرستان مفید2
تهران اردوی جهادی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران
*تهران * کانون فرهنگی شهید چمران
*تهران *هیئت دانشجویی هیات آل یاسین
تهران مسافرت جهادی دانشگاه علم و صنعت ایران
تهران مجموعه دانشجویی ولی نعمتان
تهران شمیم مهر
تهران طرح هجرت دانشگاه علوم حدیث
*تهران * موسسه جهادی
تهران مسافرت جهادی دانشگاه تربیت معلم رجائی
تهران مسافرت جهادی دانشگاه امام حسین (ع)
تهران رهروان روح ا…
تهران مسافرت جهادی دانشگاه امیرکبیر
تهران محبین الائمه
*تهران * یاوران جهادگر
تهران مسافرت جهادی دانشگاه مذاهب اسلامی
*تهران * مسافرت جهادی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد واحد پرند
*تهران * چشمه مهر
*تهران * جهادی کوی دانشگاه تهران
سمنان مهاجر
یزد گروه جهادی جوادالائمه (ع)



موضوع مطلب :
دوشنبه 91 دی 11 :: 1:36 عصر ::  نویسنده : فاطمه

ناصر معین الدین روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح در مدارس پیش دبستانی، ابتدایی، راهنمایی و مراکز شبانه روزی مناطق محروم استان اجرا خواهد شد.

وی اضافه کرد: با اجرای این طرح بیش از 53 هزار دانش آموز در مدارس محروم استان تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

معین الدین با بیان اینکه مبلغ 650 میلیون ریال اعتبار برای اجرای این طرح اختصاص یافته است، ادامه داد: اقلام مورد نظر در این طرح شامل کیک، کلوچه، ویفر و خرما می شود.

این کارشناس خاطرنشان کرد: همچنین مبلغ 500 میلیون ریال نیز برای توزیع دفترچه های رایگان در این مدارس اختصاص یافته است.

کارشناس مسوول تغذیه اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین، همچنین از توزیع شیر رایگان در مدارس استان خبرداد و گفت: شیر رایگان از اواخر دیماه در مدارس ابتدایی و راهنمایی دولتی، پیش دبستانی دولتی، مراکز شبانه روزی بی سرپرست بهزیستی و مراکز شبانه روزی آموزش و پرورش استان توزیع خواهد شد.

200 هزار دانش آموز در مدارس استان قزوین تحصیل می کنند.




موضوع مطلب :

 رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی با اشاره به اعلام فراخوان سومین جشنواره دانشجویی مهرباران و برگزاری مراسم افتتاحیه این جشنواره در خانه شهید رجایی، اعلام کرد: جشنواره با محوریت محرومیت‌زدایی تا 15 دی ماه آماده دریافت آثار دانشجویان است.

پوستر جشنواره دانشجویی «مهرباران»

رضا فریدزاده، رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) گفت: مراسم افتتاحیه سومین جشنواره‌ دانشجویی ـ فرهنگی مهر باران امروز سه‌شنبه 28 آذر ماه با حضور علیرضا زجاجی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در خانه شهید رجایی (موزه شهید رجایی) برگزار می‌شود.

وی در خصوص این جشنواره اعلام کرد: سومین جشنواره سراسری دانشجویی ـ فرهنگی مهرباران «یادواره شهید رجایی» در محورهای: «احسان و نیکوکاری»، «فرهنگ جهادی و محرومیت‌زدایی فرهنگی»، «جایگاه و نقش نهادهای مردمی و غیر دولتی در محرومیت‌زدایی»، در بخش‌های عکس، کاریکاتور، داستان کوتاه، شعر، مقاله و وبلاگ برگزار می‌شود.

فریدزاده افزود: این جشنواره توسط سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی و با مشارکت و حمایت معاونت توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، اداره‌‌کل امور فرهنگی سازمان بهزیستی کشور، ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان، دفاتر فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه جامع علمی، کابردی و دانشگاه پیام نور و همچنین معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، خانه‌ فعالان مجازی و معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی برگزار می‌شود.

رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه این جشنواره یکی از زیرمجموعه‌های دبیرخانه حمایت از محرومان مستقر در سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی می باشد که دغدغه‌ ترویج بحث محرومیت زدایی در جوامع دانشگاهی و عمق بخشیدن به این مبحث را دارد، عنوان کرد: با همین هدف جشنواره مهر باران از سال 86 کار خود را آغاز کرد.

وی در خصوص دو همایش قبلی، عنوان کرد: اولین دوره این همایش در سال 86 به عنوان یادواره حرکت‌المحرومین که امام موسی‌صدر در لبنان راه‌اندازی کرده‌ و منجر به راه‌اندازی حزب امل و سپس حزب‌الله شد، برگزار و بحث حمایت از شیعیان لبنان بررسی شد؛ جشنواره مهرباران دوم نیز با محوریت موضوع فقر و غنا و ویژه اندیشه محرومیت زدایی حضرت امام(ره) برگزار شد و اینک در حال برگزاری سومین دوره این جشنواره با محوریت شهید رجایی هستیم.

فرید‌زاده با اشاره به اینکه سه گروه از دانشجویان در حوزه محرومیت زدایی شامل گروه‌های جهادی، گروه‌های خیریه دانشجویی (که در طول کل سال مشغول فعالیت‌های خیریه هستند) و کانون‌های هلال احمر (گروه های امدادی) مشغول فعالیت هستند، عنوان کرد: مخاطبان این جشنواره هر سه گروه هستند.

لازم به ذکر است، تمامی مراحل دریافت و داوری آثار این جشنواره به صورت مجازی انجام می‌شود و دانشجویان علاقه‌مند می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر از شرایط و ارسال اثر خود به پایگاه اینترنتی جشنواره به نشانیwww.mehrbaran.ir مراجعه کرده و یا با شماره تلفن‌ 66978000 – 021 تماس حاصل کنند.

یادآوری می‌شود: مهلت ارسال آثار تا 15 دی سال جاری خواهد بود.




موضوع مطلب :
شنبه 91 دی 9 :: 11:38 عصر ::  نویسنده : فاطمه

حرکت های داوطلبانه در کشور ما، که به خاطر همکاری‌های داوطلبانه‌ی مردم در سال‌های اول انقلاب با جهاد سازندگی، بیشتر به نام حرکت‌های جهادی شناخته می‌شود، در واقع نمادی است از حس بشر دوستی و کمک به همنوع که با آمیزه‌های دینی ما نیز مطابقت کامل دارد.

البته به‌دلیل خلأ فعالیت‌های عمرانی در سده‌های گذشته در ایران، این‌گونه فعالیت‌ها بیشتر در حوزه‌ی امور عمرانی نمود پیدا کرده است، اما هر نوع فعالیتی که در راستای کمک به همنوع در راستای رسیدن به حقوق فردی و اجتماعی آن صورت پذیرد، نوعی از حرکت جهادی محسوب می‌گردد.

این روزها هم در اخبار می‌خوانیم که فلان  هنرپیشه آمریکایی یا بازیکن ورزشی محبوب اروپایی با سفر به یک کشور – به قول خودشان – جهان سوم، سرپرستی کودکی یا حمایت از خانواده‌ای را به عهده گرفته است و این حرکت او، موجی اجتماعی در حمایت از محرومان ایجاد کرده است. این حرکت شاید با انگیزه‌های بشردوستانه یا شبیه آن

انجام می‌شود و با اندکی اغماض می‌تواند انواع و مصادیقی از کارهای جهادی باشد، به شرط آن که نیت خدایی و الهی در پشت آن وجود داشته باشد.

در کشور ما گروه‌های جهادی فعالیت‌های مختلفی را در مناطق «کم برخوردار» انجام می‌دهند که در ادامه به بررسی انواع فعالیت‌های آنان می‌پردازیم.

شاید برای خیلی‌ها این سؤال پیش آمده باشد که مسافرت جهادی از کجا آغاز شد؛ داشتم کتاب شهید رجایی را ورق می‌زدم که به این خاطره رسیدم:
“در سال 1359 که در دبیرستان مفید مسئولیت داشتم ، طرحی ریختم و بچه‌های دبیرستان را جهت کمک به مردم محروم کردستان به قروه بردم. در سفری که آقای رجایی به کردستان و سنندج

آمده بود ، با اینکه قروه از سنندج فاصله داشت و در مسیر کاهای ایشان نبود ولی آقای صابری می گفت:” آقای رجایی اصرار داشت که باید به فلانی و بچه‌های دبیرستان مفید سری بزنم.”

اتفاقاً وقتی به آنجا آمده بودند که ما کارمان در همان روز تمام شده و از آنجا حرکت کرده بودیم. با این حال، از کارهایی که بچه‌ها کرده بودند بازدید کرده و خیلی خوشحال شده بودند که یک عده از دانش آموزان از تهران به چنین جایی بیایند و برای رضای خدا کار بکنند. ایشان تصمیم داشت این طرح را پس از بازگشایی مدارس کشور عملی کند که قضیه جنگ پیش آمد. آقای رجایی می گفت: “این، طرح خوبی است و باید در همه مدارس راه بیفتد که جوانان کشور به گوشه و کنار روستاهای مملکت بروند و شرایط مملکت را ببینند و برای مردم و مملکت شان کار کنند.” سیره شیهد رجایی – غلامعلی رجایی (خاطره به نقل از محمدحسین رفیعی طاری)

مسلماً اگر شهید مظلوم رجایی زنده بود، این کار را به‌عنوان یک فعالیت اساسی و بنیایی دنبال می‌نمود. پس از پایان جنگ تحمیلی نیز عده‌ای از دانش‌آموختگان این دبیرستان که در روزهای جنگ در کنار هم و در جبهه‌های نبرد بودند، تصمیم گرفتند در جهت تداوم روحیه‌ی ایثار و جوانمردی این حرکت را از سال 1368 دنبال نمایند.

به‌تدریج این حرکت در دبیرستان‌ها و دانش‌آموختگان دبیرستان‌های دیگر تهران نیز همچون سروش، خواجه نصیرالدین طوسی و… ادامه یافت و از سال 1380 این حرکت توسط دانش‌آموختگان این مدارس در دانشگاه‌های کشور نظیر امام صادق‌(ع)، علم و صنعت، تهران، امیرکبیر، سمنان و… راه‌اندازی شد. در ادامه نیز با رویکرد و توجه ویژه دولت نهم به این حرکت و با نظر ویژه مقام معظم رهبری با تأسیس سازمان بسیج سازندگی، این حرکت در ابعاد وسیعی در کشور عزیزمان پیگیری شد.

در جوامع غربی نیز حرکت‌های داوطلبانه‌ای از این دست وجود دارد. سازمان‌های خودجوشی که به انجام کارهای عام‌المنفعه در حوادث طبیعی (سیل، زلزله، بیماری ها و …) می‌پردازند یا در خلال رخداد جنگ در سرزمینی دیگر، برای پشتیبانی و حمایت از آسیب دیدگان احتمالی به مناطق درگیری سفر می‌کنند.




موضوع مطلب :
جمعه 91 دی 1 :: 7:25 عصر ::  نویسنده : فاطمه

*درج این پست در (مجله شبانه) باشگاه خبرنگاران جوان برای مشاهده کلیک کنید.

 


 

 رسول اکرم صلى الله علیه و آله :

عَلَیکُم بِالصِّدقِ فَاِنَّهُ مَعَ البِرِّ وَ هُما فِى الجَنَّةِ وَ ایّاکُم وَ الکِذبِ فَاِنَّهُ مَعَ الفُجورِ وَ هُما فِىالنّارِ ؛


شما را سفارش مى کنم به راستگویى، که راستگویى با نیکوکارى همراه است و هر دو در بهشت اند و از دروغگویى بپرهیزید که دروغگویى همراه با بدکارى است و هر دو در جهنم اند.

 


 رسول اکرم صلى الله علیه و آله :

اِنَّ القَومَ لَیَکونونَ فَجَرَةً وَ لا یَکونونَ بَرَرَةً فَیَصِلونَ اَرحامَهُم فَتَنمى اَموالُهُم وَ تَطولُ اَعمارُهُم فَکَیفَ اِذا کانوا اَبرارا بَرَرَةً!؟


مردمى که گناهکارند و نه نیکوکار، با صله رحم، اموالشان زیاد و عمرشان طولانى مى شود. حال اگر نیک و نیکوکار باشند، چه خواهد شد!؟

 


 امام على علیه السلام:

کَثرَةُ اصطِناعِ المَعروفِ تَزیدُ فِى العُمُرِ وَ تَنشُرُ الذِّکرَ ؛


زیاد کار نیک انجام دادن، عمر را مى افزاید و نام را پرآوازه مى سازد.

 


 امام صادق علیه السلام :

اَلبِرُّ وَ حُسنُ الخُلقِ یَعمُرانِ الدّیارَ وَ یَزیدانِ فِى العمارِ ؛


نیکوکارى و خوش اخلاقى، خانه ها را آباد و عمرها را طولانى مى کنند.

 

کافى، ج 2، ص 100، ح 8




موضوع مطلب :
جمعه 91 دی 1 :: 7:8 عصر ::  نویسنده : فاطمه

 

 

پیشینه احسان در جامعه


با ترکیب افرادی که با هم زندگی می کنند ، مولود جدیدی به نام  اجتماع به وجود می آید . این مولود جدید نیز مانند خود افراد دارای حیات و ممات ، شعور و اراده ، ضعف و قدرت و ... می باشد . بدون شک از کوچکترین و بنیادی ترین نهاد اجتماعی یعنی خانواده تا بزرگترین نهاد، یعنی جامعه بشریت ، همگی در استمرار حیات خویش به کمک های مادی و معنوی افراد خود نیازمندند . به همین جهت ، در طول تاریخ هرگاه جامعه ای پدید آمده ، افراد آگاه و صاحب نظر، به وضع تکالیفی برای مردم در برابر اجتماع یا به عبارتی دیگر قوانین اجتماعی پرداخته اند   .  

در شرایع و سنت های قبل از اسلام از قبیل شریعت حمورابی و قوانین روم قدیم ، چیز هایی درباره قوانین اجتماعی دیده می شود


با تمام پیشرفت‏های تمدن بشری در عرصه های گوناگون ، هنوز هم هیچ جامعه دینی یا غیر دینی و هیچ علم اجتماعی و اقتصادی روز ، نیاز جامعه را به افراد خود ، انکار نمی کند . از این گذشته ، اگرجوامع در اعصار قبل به این مسئله کمتر توجه می کردند ، ولی امروزه به دلیل پیچیدگی و پیشرفت جوامع ، این مسئله از جمله مباحث پیش پا افتاده ای است که همه به آن توجه دارند .




موضوع مطلب :
جمعه 91 دی 1 :: 6:52 عصر ::  نویسنده : فاطمه

 

مفهوم احسان


«إحسان» از ریشه «حُسن» و در لغت به دو معنای انعام بر دیگران و احسان در عمل به این معنی که کسی عمل نیکویی را بیاموزد یا عمل نیکی را انجام دهد ، به کار رفته است . احسان و  کلماتی نظیر حَسَن ، حُسن و احسَن در وصف اموری به کار می روند که به دلیل داشتن گونه ای از زیبایی عقلی، نفسانی و طبیعی انسان را به خود جذب می‏کنند.  

در فرهنگ اسلامی، احسان از جایگاه ویژه ای برخوردار است . این واژه و مشتقاتی نظیر آن ، در قرآن فراوان به کار رفته است . در منابع اسلامی نیز، احسان حوزه بسیار گسترده ای از احادیث شیعه و سنی و مباحث تفسیری، فقهی ، اخلاقی ، عرفانی و کلامی را به خود اختصاص داده است   . 

 احسان به صورت یکی از مفاهیم بنیادین و پر دامنه اسلام ، هر چند بیش از همه در گستره اخلاق به کار رفته است ، اما قلمروی معنایی آن بسیار گسترده است . در قرآن به عنوان یکی از منابع مهم دین اسلام ، احسان به سه معنای انجام دادن کار نیک ، نیکی کردن به دیگران و انجام دادن نیکو و شایسته یک کار در شکل کامل آن ، به کار رفته است . تأمل در آیات قرآن نشان می دهد که احسان ، جامع هر گونه خیر است.




موضوع مطلب :
چهارشنبه 91 آذر 29 :: 12:0 صبح ::  نویسنده : فاطمه

 

1

4

7

9

3

10



موضوع مطلب :
<   1   2   3   
لوگو
به وبلاگ  ☂ مهــر بــــــاران ☂

          خوش آمدید.
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 16
  • بازدید دیروز: 0
  • کل بازدیدها: 48100

Online User
IranSkin